Volkswagen bude snižovat náklady, Škoda Citigo je v ohrožení
06.08.2014 16:13
Štítky:
volkswagen | náklady | škoda | citigo | nejmenší | škodovka | up | mii | vw | mainstreamové | automobilky | toyota | hyundai | výnosy | prodeje | výrobní | náklady | platforma | mqb | golf | octavia | škrty | modely | eos | scirocco | audi | porsche | suv | q7 | a4 | fiat | chrysler
Německý koncern Volkswagen jde systematicky za cílem stát se největším výrobcem aut na světě. Kvůli nízkým výnosům ovšem musí přikročit k radikálním škrtům a racionalizaci. Mezi prvními "na ráně" může být trio z Bratislavy.
Nejmenší škodovka se jako jediný v Evropě prodávaný model značky nevyrábí v Česku. Citigo vyjíždí společně s Volkswagenem Up! a Seatem Mii z bratislavské továrny koncernu VW.
Velmi povedená trojčata, která se liší jen pozměněným designem, se však neprodávají tak, jak by si vedení koncernu představovalo, píše renomovaný britský automagazín Autocar.
Volkswagenu totiž i přes růst prodejů a obratu klesají výnosy. Mainstreamové automobilky Toyota a Hyundai podle Autocaru vydělávají kolem osmi procent, Volkswagen v první polovině letošního roku klesl pod dvě procenta.
Mohou za to mimo jiné vysoké výrobní náklady. To bylo podle všeho důvodem okamžitého odvolání šéfa výroby celého koncernu Michaela Machta. Oslavovaná modulární platforma MQB pro hlavní modely s pohonem předních kol s vysokou úrovní flexibility a sdílení komponent používaná napříč koncernem totiž podle všeho nepřinesla slibovanou úsporu nákladů. Právě na její zavedení do výroby Macht dohlížel. MQB začaly značky VW používat před dvěma lety (používají ji mimo jiné VW Golf a Škoda Octavia) a Macht byl na svém místě čtyři roky, když do funkce přišel z managementu značky Porsche. Místo musel opustit po spočítání ekonomických výsledků koncernu za druhé čtvrtletí letoška.
Škrty za 140 miliard
Generální ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn chce do roku 2017 ušetřit pět miliard eur (skoro 140 miliard korun). Winterkorn podle listu Braunschweiger Zeitung uvedl, že Volkswagen musí přezkoumat náklady na všech úrovních, aby zajistil udržení ziskovosti při výrobě osobních aut (více zde).
To bude podle Autocaru znamenat konec pro málo profitabilní modely. Nástupce tak podle automagazínu nedostanou úzkoprofilové modely jako kabriolet Volkswagen Eos a sportovní kupé Scirocco. Prvního se loni prodalo 7 651, druhého 23 400 kusů. Oba jsou velmi atypické a mají jen malou zákaznickou základnu.
Podle Autocaru by se škrty mohly dotknout i trojčat z Bratislavy. Draze vyvinutá platforma pro malá auta NSF se nevyplácí, protože fabrika ročně vyrobí méně než 200 tisíc malých volkswagenů, škodovek a seatů. Původní plány byly ambicióznější.
Racionalizace se zaměří i na vysoce výdělečné značky koncernu, kterými jsou Audi a Porsche. Zrovna u Audi začíná modelová řada zastarávat. Zpoždění, které nabrala nová generace velkého SUV Q7, vykompenzovali zákazníci na čínském trhu, kde tak model nabral druhý dech. Věkovitý důležitý model A4 se snad dočká nástupce ještě letos.
Volkswagen chce v nejbližších letech vytlačit Toyotu z pozice světové jedničky v objemech prodejů. Spekulace o tom, že by si k tomu německý koncern pomohl převzetím nově vzniklého koncernu Fiat-Chrysler, obě strany odmítají (více zde).
Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy!
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz