Test Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

01.07.2014 14:00
Octavia je druhou Škodovkou, která se dočkala pohonu CNG. Provedení G-Tec je zajímavou alternativou k turbodieselům.
Škoda Octavia se nově prodává i s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V rámci obvyklého redakčního testu jsme se zaměřili na to, zda se nákup takového automobilu finančně vyplatí.
Základní suma za pořízení Octavie Combi G-Tec činí 466.900 korun, přičemž automobil snese cenové srovnání spíše s vozy s naftovým motorem. Octavia Combi s turbomotorem 1.4 TSI (103 kW) je levnější o výrazných 32.000 korun, zatímco provedení s tubodieselem 1.6 TDI (77 kW) stojí 454.900 korun, tedy o 12.000 Kč méně než G-Tec.
My jsme usedli za volant lépe vybaveného stupně Elegance se základní cenou 577.900 korun. Také v tomto případě je provedení G-Tec proti verzi s 1.6 TDI (77 kW) dražší o 12.000 korun. Příplatková výbava zvýšila cenu na více než 860.000 korun, její součástí byla i parkovací kamera. Ta bude pro Octavii k dispozici až od září.
 

Vzhled s minimem úprav

Na první pohled se Octavia Combi poháněná CNG neliší od běžné verze. Úpravu na alternativní pohon odhaluje pouze znáček na zádi s nápisem G-Tec. Druhý rozdíl pak najdeme po otevření zamykatelného víčka palivové nádrže. Ne že by tu chyběla škrabka na led, to opravdu ne, je ale doplněna o dvě hrdla, to s větším průměrem ústí do benzinové nádrže, to menší do nádrže na CNG.
Také při usednutí za volant se řidič ocitne ve známém prostředí. Čtyřramenný multifunkční volant s koženým věncem se příjemně drží, celá palubní deska je kvalitně zpracovaná. Novinkou jsou dva ukazatele paliva. Ten vlevo, v otáčkoměru, ukazuje stav stlačeného zemního plynu v nádrži, ten vpravo, v tachometru, ukazuje stav benzinu. Zdvojené údaje najdeme i v palubním počítači, nebo na obrazovce multimediálního systému. Řidič tak může sledovat, jaká je spotřeba obou paliv.
Praktická je i navigace, která umí nalézt nejbližší čerpací stanici na CNG. Data by ale kvůli nově otevíraným pumpám bylo dobré pravidelně aktualizovat, třeba na začátku letošního roku otevřenou stanici v Plzni-Křimicích auto neznalo. Pro řidiče je tak lepší si nově zřízené stanice hlídat na internetu.
Důležitou změnu najdeme v zavazadlovém prostoru. Dvě tlakové lahve o objemu 97 litrů, do kterých se vejde 15 kilogramů stlačeného zemního plynu, jsou umístěny pod podlážkou. Jeho objem se tak snížil z 610 litrů běžné Octavie Combi na 480 litrů, v praxi se však stále jedná o velmi slušná čísla. Zavazadelník plynového kombi má na délku 1030 mm, mezi podběhy je široký 1010 mm a pod plato se vejde rovných 500 mm. Nechybí tu praktické háčky či zásuvka na 12 V, za podběhy se pod dnem zavazadelníku našlo místo i na žárovky či lepicí sadu na pneumatiky. Kvůli plynovým lahvím však nezbyl prostor pro rezervní kolo, což některým zákazníkům může vadit.
 

S benzinem živější

O pohon Octavie Combi G-Tec se stará čtyřválcový turbomotor 1.4 TSI o výkonu 81 kW a točivém momentu 200 N.m. Agregát spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, vybavenou přesnou kulisou a krátkými drahami. Součástí výbavy je také rekuperace brzdné energie nebo systém start-stop, který spíná motor rychle a tiše.
Octavia G-Tec neumožňuje manuální přepínání mezi palivy, což je trochu škoda. Dokud je v nádržích plyn, jede se na CNG. Jakmile se plynová nádrž vyprázdní, vůz se automaticky přepne do benzinového módu. Po naplnění nádrží plynem jede Octavia opět na plyn.
První kilometry jsme absolvovali s benzinovým pohonem. Automobil v tomto případě jemně zní a pocitově působí živým dojmem, i v dálničních rychlostech je turbomotor tichý. Sedmnáctipalcové pneumatiky Dunlop s rozměry 225/45 jsou však citlivější na povrch vozovky, na hrubém povrchu nepříjemně zní.
 

S plynem línější

Tankování CNG je intuitivní, problémem je však omezený počet čerpacích stanic s tímto palivem. Některé umožňují platby běžnými kartami, jiné zase mají vydané svoje zákaznické karty. Tu by si ale majitel auta zřejmě pořídil. V tomto případě totiž zákazník neplatí za palivo na místě, ale přijde mu faktura s výpisem částek za tankování v uplynulém období.
Po natankování plynu začne znít Octavia G-Tec syrověji, zvukem má blíže k vznětovým motorům. I v tomto případě se však chová kultivované a zvuk není nepříjemný, výrazněji je slyšet jenom při zrychlování.
Automobil je poněkud línější než při jízdě na benzin. Znatelné je to hlavně při rozjezdu do kopce a v dálničních stoupáních kolem rychlosti 130 km/h. Zatáčkami automobil projíždí s velkou jistotou - Octavia G-Tec totiž navzdory výkonu disponuje víceprvkovou zadní nápravou, která krásně tlumí nerovnosti.
 

Vyplatí se?

Vraťme se nyní v myšlenkách na začátek článku: jak je to se zmiňovanou finanční výhodností? Udávaná kombinovaná spotřeba CNG podle výrobce činí 3,5 kg na 100 kilometrů, v reálném provozu jsme dosáhli dlouhodobé spotřeby 4,7 kilogramu na 100 km. Tuto spotřebu si mladoboleslavské kombi drželo ve městě i na dálnici.
Při tankování CNG jsme platili 26,50 korun za kilogram CNG, což je vcelku běžná cena, tankovat se v Česku dá i levněji. Za plnou nádrž jsme tak zaplatili 379 korun. S ohledem na dlouhodobou spotřebu bychom na plyn ujeli zhruba 300 kilometrů na jednu nádrž. Když k tomu připočteme 50litrovou benzinovou nádrž a dlouhodobou spotřebu 7,2 litru na 100 kilometrů, znamená to, že zkoušená Octavia Combi G-Tec měla jízdní dosah okolo 1.000 kilometrů. Při úsporné jízdě a po větším zajetí motoru nabídne automobil dojezd ještě lepší, výrobce uvádí až 1330 km.
 

Psali jsme: Vyplatí se Škoda Octavia G-Tec na CNG?

S námi naměřenou spotřebou jsme ujeli jeden kilometr na plyn za 1,20 koruny. S benzinem jsme při ceně 36,60 Kč za litr naturalu za jeden kilometr jízdy zaplatili 2,60 koruny. Pro srovnání: s liftbackem Octavia 1.6 TDI (77 kW) jsme po stejných silnicích jezdili za 5,5 litru na 100 km, což při ceně 36,20 Kč za litr nafty znamená 1,90 koruny na jeden ujetý kilometr.
Pokud bychom počítali s ročním proběhem 15.000 kilometrů, Octavia Combi G-Tec by na ujetí této vzdálenosti s námi změřenou spotřebou CNG potřebovala zhruba 18.000 korun, zatímco naftová verze asi 28.500 Kč, tedy dalších deset a půl tisíce korun. To dokazuje, že jízda na plyn může být pro řidiče velice lákavou nabídkou. Příplatek za pohon na CNG by se tak vrátil zhruba po 14 měsících provozu, jelikož ale bude jezdit i na benzin, počítejme s o něco delší dobou.
 

Závěr

Největším problémem Škody Octavia G-Tec je tak (zatím) nedostatečná síť čerpacích stanic CNG. Těch je v současnosti v České republice jenom 52, počítá se však s rozšířením na 150. Pokud se s omezenou sítí stanic CNG řidič smíří, je pro něj Octavia G-Tec lákavou volbou – investice do pohonu na CNG se může vrátit již po roce. Až na zmenšený zavazadelník a poněkud horší dynamiku motoru, která ale odkazuje na úspornost vozu, Octavia G-Tec výraznější nedostatky nemá.
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz