Škoda slaví 25 let pod VW, z malého výrobce se stal globální hráč

26.03.2016 13:08
Za uplynulé čtvrtstoletí mladoboleslavská automobilka zažila obří expanzi. Z dvoučlenné modelové palety je nyní portfolio čítající šest modelových řad.
Automobilka Škoda letos slaví 25 let od vstupu pod křídla Volkswagenu. Smlouva o vstupu tehdejší společnosti Škoda, automobilová akciová společnost do svazku koncernu Volkswagen byla podepsána 28. března 1991.
Vstupem německého koncernu zažila mladoboleslavská automobilka nesmírný růst. Zatímco na počátku devadesátých let byla jen regionálním výrobcem vyrábějícím 200.000 aut ročně, dnes je globálním hráčem s šesti modelovými řadami, který loni zákazníkům dodal 1.055.500 aut. Škoda přitom působí na více než 100 trzích po celém světě. Největším odbytištěm z nich je Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281.700 vozů s okřídleným šípem ve znaku.
Spolu s výrobou významně expandovala také nabídka značky. Zatímco na začátku devadesátých let Škoda nabízela jen dvě modelové řady – malý Favorit s pohonem předních kol a kupé Rapid se zastaralou koncepcí vše vzadu, dnes její portfolio čítá šest modelový řad – od minivozu Citigo po model střední třídy Superb. Nabídka se přitom dále rozšíří, už letos přijde velké SUV, zřejmě pojmenované Kodiaq.
 

Úspěšná privatizace

Expanze za 25 let ukazuje, že začlenění automobilky Škoda do koncernu Volkswagen je zřejmě nejúspěšnější příklad privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Tehdejší prodej byl nutný, protože firmu finančně vyčerpal vznik Favoritu a neměla dostatek prostředků na další vývoj.
Zatímco velká část podniků přecházela do soukromých rukou pomocí tzv. kupónové privatizace, Škodovka se prodávala přímo. Příklad kopřivnické Tatry privatizované pomocí „kupónů“ dokazuje, že přímý prodej Škody bylo pro značku spásným řešením.
Současný majitel Škody však nebyl jediným zájemcem o mladoboleslavskou automobilku. O firmu se zajímaly i Nissan, Honda, Toyota, BMW nebo Renault. Japonské automobilky ale chtěly pouze využít závody Škody, nikoliv značku, BMW zase tehdy zvažovalo produkci malého auta, námluvy se Škodou ale byly ukončeny poté, co rozhodnutí o takovém autě bylo odsunuto. Nakonec Mnichov v roce 1994 koupil britský Rover, včetně značky Mini…
Ve finále výběrového řízení se rozhodovalo mezi Volkswagenem a Renaultem. Představitelé státu sice z politických důvodů zpočátku preferovali firmu ze země galského kohouta a VW nabízeli jen slovenskou továrnu Bratislavských automobilových závodů, nakonec ale bylo vše jinak. Francouzská značka se totiž podobně jako ty japonské diskvalifikovala tím, že značku Škoda nechtěla zachovat. Z firmy se podle plánů Renaultu měl stát pouze montážní závod, který měl produkovat třeba připravované Twingo.
Naopak Volkswagen zachovat chtěl značku i vývoj. Další výhodou byl i jeho dlouhodobý zájem o Škodu – už v roce 1987 byl přímo ve Wolfsburgu testován prototyp chystaného Favoritu, který představitele německé automobilky velice zaujal. I proto se mnohdy tvrdí, že Volkswagen Škodu koupil právě kvůli pozitivním zkušenostem s Favoritem. V něm Volkswagen totiž viděl konkurenceschopný vůz.
Rozhodnutí české vlády o prodeji Škody padlo 9. prosince 1990. Smlouva o vstupu Volkswagenu do Škody, automobilová akciová společnost byla podepsána 28. března 1991, tehdejším českým ministrem průmyslu Janem Vrbou a předsedou představenstva Volkswagenu Carlem Hahnem. Dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991.
 

Mohutné investice

Volkswagen nejprve koupil část Škody. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Později svůj podíl postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem 100 % akcií.
Dynamický rozvoj značky byl možný díky investicím Volkswagenu vkládaným do firmy. Díky tomu Škoda od roku 1991 do března 2016 do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun.
Finanční injekce do vývoje byla znát již krátce po vstupu Volkswagenu do Škody. Už krátce po převzetí se Favorit modernizoval, důraz byl kladen hlavně na zvýšení kvality. Hlavním poznávacím znakem novinky bylo přesunutí loga z kraje masky doprostřed. Výrazný facelift pak přišel v roce 1993, prezentovaný pomocí slavné reklamy o 548 vylepšeních. O rok později již následovala Felicia, což byl nově tvarovaný vůz na základech Favoritu.
 

Škoda Felicia (1994-2001): Zaoblený Favorit

Prvním zcela novým vozem vyvíjeným pod taktovkou Volkswagenu byla v roce 1996 Octavia, kompaktní liftback na bázi teprve chystané čtvrté generace VW Golf. Práce na ní započaly již v roce 1992. Později následovaly další a další modely.
Investice byly použity také na rozšíření výrobní kapacity. K závodům Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí v domovské České republice tak postupně přibyla výrobní místa v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněná o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.
V rámci investic došlo též k mohutnému rozšíření vývojového střediska. Ještě na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti jen 600 pracovníků, zatímco v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2.000 specialistů.
Úspěch Škody byl důležitý i pro celou Českou republiku. V roce 2014 společnost tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Výroba aut navíc vedle 28.500 pracovníků Škody zaměstnává i spoustu lidí u dodavatelských subjektů.

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz