Škoda narazila na Ukrajině. Trh s auty se zhroutil, státní pojišťovna vyplatila 800 milionů
01.06.2015 10:33
Štítky:
škoda | na | ukrajině | trh | auty | státní | pojišťovna | prodala | aut | konflikt | ukrajinský | prodeje | export | egap | obchodní | tajemství | autodíly | octavia | rapid | zakázky
Letos ukrajinský trh s auty proti loňsku klesl o 80 procent.
Škoda v roce 2012 prodala na Ukrajině přes 14 tisíc aut, letos zatím 700.
Ukrajinský konflikt ostře dopadl i na Škodu Auto. Prodeje značky v zemi se propadly, navíc se zhroutila tamní měna. A pojištěný export nakonec dopadl i na státní pojišťovnu EGAP. Celý případ žádná ze stran nechce blíže komentovat.
"Můžeme potvrdit, že v současné době řešíme pojistnou událost na Ukrajině v této hodnotě," řekla mluvčí EGAP Hana Hikelová s tím, že šlo o vývoz automobilových dílů. Konkrétní firmu, které se záležitost týká, nechce sdělit s tím, že jde o obchodní tajemství.
Vzhledem k hodnotě a automobilovým dílům je ale jen jediný možný český exportér - Škoda Auto. Ta kvůli ukrajinským clům už hotová auta rozebírá a dováží je jako autodíly. A ukrajinská společnost Eurocar si je v zemi zase smontuje. Právě tato firma, která je zároveň importérem škodovek na Ukrajinu, se podle informací HN dostala do finančních problémů a nebyla schopna za odebrané díly zaplatit.
Samotná Škoda se od pojistného plnění distancuje s tím, že s pojišťovnou EGAP není v žádném vztahu. To ani nemusí, ve vztahu byla financující banka.
I když 800 milionů korun působí jako vysoká částka, nestačí podle zdrojů HN na plnou úhradu dluhů, které na Ukrajině Škodovce vznikly. Sešly se totiž hned dva negativní faktory - trh s auty se zcela zhroutil a zároveň o polovinu klesla hodnota domácí měny.
Prokletý trh
Pro Škodu šlo ještě před třemi lety o mimořádně perspektivní trh, který rychle mířil mezi největší odbytiště automobilky. Na Ukrajinu sázela i řada dalších automobilek, šlo o jeden z nejrychleji rostoucích evropských trhů, navíc s příslibem velkých objemů, které by země s tehdy 45 miliony obyvatel mohla generovat.
V roce 2012 Ukrajině kralovala Škoda Octavia a záhy se před ni dostala tehdejší novinka Rapid. V Mladé Boleslavi tak všichni věřili, že značka v zemi výrazně poroste. Tento sen se ale rychle rozplynul už s prvními protesty na kyjevském Majdanu.
"Aktuální politická a ekonomická situace na Ukrajině má výrazné dopady i na tamní automobilový trh. V prvních čtyřech měsících letošního roku na něm došlo meziročně k poklesu celkově téměř o 80 procent," popisuje mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.
Přitom už loni byl ukrajinský trh zhroucený. Prodalo se tam pouhých 100 tisíc vozů. V roce 2007 to přitom bylo 640 tisíc vozů. Hůře na tom tato země byla jen po rozpadu Sovětského svazu na počátku devadesátých let.
Výmluvná jsou i čísla o exportu vozidel a autodílů z Česka do této země. V prvním čtvrtletí roku 2012 šlo o 1,5 miliardy korun, ve stejném období letos pak ani ne o 200 milionů. Vývoz samotných autodílů, tedy hlavně rozebraných škodovek, klesl za stejné období desetkrát.
Škoda ale zhroucený trh opouštět nechce. "I přes složitou současnou situaci představuje Ukrajina pro značku stále strategicky důležitý trh. Škoda proto zůstává na ukrajinském trhu i nadále aktivní a do budoucna věří v jeho stabilizaci a oživení," popisuje Baláž. Automobilka se snaží udržet svůj podíl na trhu a těžit pak z případného nového růstu.
Škodě se daří zvyšovat podíl na trhu, i když na něm letos zatím prodala třikrát méně aut než za stejné období loňského roku. Z loňských pěti procent se dostala na 7,4 procenta.
EGAP ve ztrátách
Za loňský rok pojišťovna EGAP prodělala 5,922 miliardy korun. Na ztrátě se podílely hlavně starší obchodní případy. Ale export škodovek na Ukrajinu se v tom částečně projevil také. Firma musela na plnění, které vyplatila letos, loni vytvořit rezervu.
Pojišťovna minulý rok zajistila zakázky ve výši 47,2 miliardy, za což exportéři zaplatili 1,3 miliardy na pojistném. Letos plánuje pojistit export za 45 miliard.
Minulý týden se do kritiky pojišťovny pustil na sněmu Hospodářské komory ČR prezident Miloš Zeman. Podle něj se firmy bezhlavě pouští do rizikových obchodů, protože sází na pojištění od státní instituce. Navrhl proto, že by EGAP měl být opatrnější. Že by tak byly přinuceny k větší opatrnosti i firmy. Pojišťovna tvrdí, že již obezřetná je a že dělá řadu kroků, které teď prezident navrhoval jako řešení.
V pojišťovně loni v lednu zasahovala policie. Ta má u 15 obchodních případů podezření, že byly pojištěny nestandardně a stát tak byl poškozen. Dosud ale nikdo nebyl obviněn.
Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy!
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz