Škoda Auto na Tour de France: Lídr pelotonu
29.07.2014 23:40
Štítky:
škoda | auto | tour de france | lídr | laurin a klement | slavia | tdf | sedan | superb | elegance | 2.0 | tdi | 125 | kw | dsg | gps | combi | automobil | corrida-red | radio | tour | worldtour | bicykly | mtb | lady | road elite | rám | vidlice | shimano | kolo | elektrické | dojezd
Tour de France je po olympiádě a mistrovství světa ve fotbale nejsledovanější sportovní událostí planety. A svůj podíl na tom má i Škoda Auto.
Stát se partnerem významné sportovní akce není jen tak, jednání s pořadateli nejsou jednoduchá ani krátká a výběr vpravdě globálních podniků zase není tak velký. Škoda Auto však v tomto ohledu patří mezi matadory, protože její jméno je už roky spojováno se dvěma obřími akcemi – světovým šampionátem v ledním hokeji a Tour de France. První zmiňované spojení je už dokonce zapsáno do Guinnessovy knihy rekordů, protože toto hlavní sponzorství je vůbec nejdelší v historii, trvá od roku 1993 a pokračovat bude ještě minimálně tři roky.
Na podobnou tradici je zaděláno i v případě Staré dámy, jak se největšímu podniku v rámci světové cyklistiky také říká – letos je česká značka na Tour de France přítomna pojedenácté, přičemž smlouvy má uzavřené až do roku 2018… Možná si říkáte, co má tak společného hokej a jízda na kole. Ale to je právě ono, přes oba podniky firma oslovuje jinou potenciální skupinu zákazníků. Zatímco brusle a puk zajímají řekněme severské a východoevropské trhy, cyklistika je centrem pozornosti západní Evropy včetně Středomoří (což ostatně postihuje také účast značky na španělské Vueltě, taktéž prodloužené do roku 2018). Portfolio podpory je samozřejmě mnohem větší: logo s okřídleným šípem můžete vidět například na programech Národního divadla, České filharmonie, festivalu Smetanova Litomyšl nebo materiálech Českého olympijského výboru.
Na sportovních akcích se mladoboleslavská firma samozřejmě neprezentuje pouze symboly, ale také skutečnými automobily. Ty jsou ukázány buď staticky, anebo v přímém nasazení, když je dostanou k dispozici týmy organizátorů. A nejde o žádné malé počty, například na letošním MS v hokeji se Běloruskem prohánělo celkem 46 aut oficiální flotily a dalších čtrnáct jich bylo vystaveno na stadionech a jiných frekventovaných místech. Do zorného pole se tak dostaly 800 milionům fanoušků po celém světě.
Dopad účasti na Tour de France je ještě větší. Škoda si tuto akci ovšem nevybrala pouze pro její popularitu. Svůj podíl na tom mají i samotné kořeny značky, když její zakladatelé - Václavové Laurin a Klement – začali svou společnou pouť právě montáží bicyklů – modelů Slavia. A v neposlední řadě bylo cílem také posílit pozici českých vozů na francouzském trhu. To se podařilo: zatímco na začátku devadesátých let Škoda v zemi galského kohouta více méně paběrkovala, tak v poslední době je štikou trhu – na rozdíl od ostatních posilovala i v době krize a nyní má nakročeno k ročnímu odbytu přes 20 000 kusů a pokoření takových konkurentů, jako je Hyundai nebo Honda.
Hlavním tahákem značky je v případě Tour de France (TdF) zajištění vozu pro ředitele závodu Christiana Prudhommea. Už tradičně je to sedan Superb, který sice z továrny vyjíždí v ryze sériové podobě ve výbavě Elegance a s motorem 2.0 TDI/125 kW spojeným se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, ale následně si jej pořadatelé ze společnosti Amaury Sport Organisation mocně přestavují. Základem změn je obří otvírací okno v zadní části střechy lemované ližinami z Volkswagenu Cross Polo, takže Prudhomme se může před sedadly snadno postavit a řídit vše potřebné doslova osobně. Což ostatně nelze přehlédnout, protože Francouz měří (podobně jako jeho osobní řidič Gilles Maignan) 1,9 metru.
Neméně důležité je rádiové ústředí se čtyřmi kanály a šesti anténami (pátá patří přesnému GPS, šestá záložnímu kanálu), přes nějž se jednak startuje samotný závod, ale také předávají důležité informace traťovým maršálům i samotným závodníkům, jejich týmům, novinářům atd. (všechna doprovodná vozidla proto musejí mít povinně přijímač tohoto vysílání). Celá přestavba zabere zhruba 130 hodin – hlavním oříškem je instalace střešního okna. To totiž pochází z verze Combi, která má poněkud jinou linii horní části kabiny než sedan.
Ředitelský automobil je před kamerami televizí prakticky pořád – v koloně má výsadní postavení, takže její čelo prakticky neopouští a má také jedinečné právo pokaždé projet cílovou čáru společně se závodníky. V poslední etapě pak vstupuje i do obligátního pití šampaňského s vítězi jednotlivých kategorií, respektive s význačnými hosty na palubě superbu (včetně francouzského prezidenta) – proto je na palubě chladicí box na lahev a držák pro dvě skleničky.
Šéfovským sedanem s typickou reklamní konzolou na přední kapotě a jedinečným červeným lakem Corrida-Red to ovšem nekončí. Stejnou barvou je lakováno také osm octavii traťových maršálů, časoměřičů, rozhodčích nebo i moderátora rozhlasové stanice Radio Tour, jež pendlují celým pelotonem, a tvoří tak jakési prodloužené oči a uši hlavnímu superbu. Celkem ovšem Mladá Boleslav posílá na Tour de France okolo 250 dalších automobilů, především kombi řad Octavia a Superb, ale nechybějí ani vozy Rapid, Yeti, Roomster nebo Citigo. A protože se tak děje od samého začátku, není divu, že za deset dosavadních ročníků závodu najely všechny české vozy v jeho službách ke 30 000 000 kilometrů, a to bez jediné technické závady! Auta jsou sice spolehlivá, ale řídit je není žádný med. Trasa etapy je sice pro veřejný provoz uzavřena, ale stresu je i tak dost a dost. Jen si to představte: na jedné straně dejme tomu hluboká strž, na druhé špalíry ječících diváků, vzadu dojíždějící balík cyklistů, kteří to třeba při sjezdu z horských serpentin dokážou rozpálit třeba na 70kilometrovou rychlost, do toho hlášení traťového rádia a třeba ještě déšť. A vy s největší hvězdou stáje řešíte další taktiku a okénkem jí předáváte čerstvý bidon a nějaké jídlo (což je velmi důležité, protože v jedné etapě každý závodník spotřebuje zhruba 10 000 kalorií a vypije dvanáct litrů tekutin). Pěkný adrenalin, a to je ještě na Tour de France zakázána oprava kola v pohybu – na jiném podniku byste třeba ještě měli ze zadního okna do půl těla vyvěšeného mechanika, který s hlavou skoro u silnice za jízdy něco kutí na přehazovačce vedle šlapajícího závodníka.
Samozřejmě že tohle všechno je denní chlebíček týmových šoférů, ti patřící k ekipě organizátorů to mají drobátko snazší, ale i tak jde o pěkný nápor. Ne nadarmo je na závodech WorldTour požadováno, aby doprovodná týmová vozidla ovládali držitelé „průkazu pro řidiče na silničních akcích“, což má zaručit dodržování řady nejrůznějších pravidel a také nezbytnou vysokou míru zkušeností. Koneckonců když se něco nepovede, pořadatelé ihned napařují vysoké pokuty: při jednorázovém přestupku až 5000 švýcarských franků a vyloučení ze závodu na šest měsíců, při opakovaném (který ten předchozí následuje do 12 měsíců) pak až 10 000 CHF plus roční distanc. A to nemluvíme o ostudě, když náhodou doprovodné auto nebo motocykl ovlivní průběh závodu (jistě si pamatujete hrůzné záběry z Tour 2011, když automobil francouzské televize vytlačil ze silnice nizozemského cyklistu Johnnyho Hoogerlanda a ten skončil na ostnatém drátě ohrazujícím přilehlý pozemek – řidič, který nehodu zavinil, pak byl z TdF vyloučen). A jakmile po skončení etapy naskočíte do běžného provozu, můžete dostat další flastr tentokrát od místní policie.
Kolona sponzorských škodovek je na tom poněkud lépe. Především je vybavena třemi stovkami zkušených šoférů, kteří se kromě řízení nemusejí o nic starat. Továrna totiž k závodu vyslala také dva kamiony náhradních dílů a v 60členném týmu najdete taky partu deseti mechaniků, kteří dají vůz do kupy, ať už se mu stane cokoli (v tomto směru je velmi výmluvný film The Team Behind the Teams).
Každopádně kolona závodů typu Tour de France je pěkně početná, a má navíc danou hierarchii: první startují novináři a vozy s význačnými hosty, pak policejní eskorta, následuje technická podpora závodu, jeho ředitel, první auto s komisaři a těsně před závodníky pak motocykl informující peloton (například šipkami pro správné odbočení). Za polem závodníků jede automobil se šéfem komisařů závodu a moderátor Rádia Tour, motocykly policie a organizátorů a auto lékaře, které otevírá sekci, kde se smí předjíždět. Pak už jsou na řadě dvě kolony týmových vozidel, třetí vozidlo komisařů, další hosté a technická podpora, ambulance, sběrný vůz pro odpadlíky a vše uzavírají policejní motorky. Vozy jsou odlišeny především různobarevnými přelepy u horní hrany čelního skla.
Pořadí týmových aut se odvíjí od klasifikace jednotlivců, první v této skupině tedy jede vůz jezdce ve žlutém. Ovšem tento první konvoj sestává pouze z aut sportovních ředitelů jednotlivých stájí, tzv. druhé vozy jedou v totožném pořadí v separátním vláčku, který má mít od toho prvního odstup minimálně 200 metrů. Podoba aut také není zcela lhostejná, jistě jste si všimli, že zcela chybějí vozy SUV nebo MPV. Je to dáno tím, že výška doprovodných vozidel je omezena hodnotou 1,66 metru. To souvisí s přehledem o závodě, čemuž jsou podřízeny také polepy aut, ty nesmějí bránit průhledu skrz kabiny.
Pedály s okřídleným šípem
Od roku 2002 prodává Škoda Auto i vlastní kolekci bicyklů a cyklistického příslušenství. V nabídce je nyní sedm horských kol, dvě silniční, tři modely pro děti a mládež, jeden trekkingový typ a jedno kolo elektrické. Novinkou jsou poprvé horské bicykly s 27,5palcovými koly, respektive model MTB Lady navržený speciálně pro ženy. Vrcholný silniční typ Road Elite váží pouze 7,9 kg. Rám a vidlice jsou z karbonu, komponenty nesou značku Shimano-Ultegra. Zajímavé je elektrické kolo Green E Line. Podle nastavení elektromotor podpoří cyklistu 35, 75, 150 nebo 300 procenty jeho vlastního výkonu. Dojezd ovšem činí 105 km. Navíc stačí vyměnit zadní kolo a vyjmout akumulátor, aby vznikl klasický bicykl.
Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy!
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz