Rozhovor s Miroslavem Bláhou, Škoda Auto: Operativní leasing do roka a do dne
13.07.2015 14:39
Štítky:
rozhovor | miroslav | bláha | škoda | auto | operativní leasing | bez starostí | program | ročně | prodej | poptávka | produkt | vyplatí | fabia | rapid | spaceback | yeti | octavia | superb | roomster | komplet | servisní | náklady | údržba | vozu | pneuservis | citigo | nabídky
Škoda Auto v průběhu roku aktualizovala program operativního leasingu pro soukromníky. O změnách jsme si popovídali s Miroslavem Bláhou, vedoucím prodeje.
Škoda Auto před rokem uvedla na český trh operativní leasing pro soukromníky nazvaný Škoda bez starostí. Tehdy jsme při této příležitosti oslovili Miroslava Bláhu, vedoucího prodeje českého zastoupení značky, a ten odpověděl na spoustu dotazů týkajících se dané služby. Rok se s rokem sešel a pana Bláhu jsme vyzpovídali znovu.
Pro opětovné vyzpovídání jsme měli dobrý důvod. Od loňského interview se situace na trhu operativního leasingu pro soukromníky v mnohém změnila. Jestliže před rokem Škoda Auto nabídla tuto službu jako první značka na českém trhu, letos se již musí vypořádat i s konkurencí. Se svým operativním leasingem pro soukromníky přišly v průběhu roku další značky (mj. Volkswagen, Ford a Opel).
Škoda má navíc za rok dostatek podnětů od zákazníků, a tak nabídku operativního leasingu pro soukromníky průběžně aktualizuje. Díky tomu jsou v nabídce leasingu Škoda bez starostí lépe vybavené vozy než v minulosti. Nově jsou nabízeny též automobily s automatickou převodovkou nebo pohonem všech kol.
Jestliže loňský rozhovor s Miroslavem Bláhou se z velké části týkal praktických záležitostí (co dělat při nabourání zakoupeného vozu, jak často navštěvovat servis), ten letošní se zaměřil hlavně na bilancování a výhled do budoucna.
Škoda Auto před rokem nabídla operativní leasing pro soukromníky jako první značka na českém trhu. S jakými plány jste tuto službu přinesli?
Od samého začátku nám bylo jasné, že tento produkt bude smysluplný především pro novou nastupující generaci mladých řidičů, kteří si své osobní finance řídí operativně dle svých aktuálních možností a potřeb. Tedy bez nutnosti jednorázového finančního výdaje. Škoda Bez starostí nabízí další z variant, jak financovat nový vůz, a my jsme věřili, že si svoje zákazníky a příznivce najde. Nyní je již evidentní že našla, byť si samozřejmě uvědomujeme, že je stále nutné zákazníkům dobře vysvětlovat, v čem spočívají hlavní výhody tohoto řešení jejich individuální mobility, které je v západní Evropě stále rozšířenější.
Pro spoustu lidí a životních situací je mnohem vhodnější objednat si službu, která jim zajistí, že mohou bez starostí využívat nový moderní a bezpečný vůz, než si automobil pořizovat do vlastnictví, mít v něm vázané finanční prostředky či jej s navýšením splácet a starat se o jeho průběžnou údržbu či následný prodej.
Jak se zatím tyto plány naplňují?
Velmi dobře. Poslední půlrok je zájem stabilní. Měsíčně generujeme kolem 220 až 250 objednávek což je plně v souladu s našimi plány. Naším cílem bylo prodávat cca 2.500 nových vozů prostřednictví program Škoda Bez starostí ročně, což jak naznačuje vývoj předchozích objednávek, se nám daří.
Kolik zákazníků si již pořídilo nový vůz díky operativnímu leasingu Škoda bez starostí?
Dnes máme v systému více než 2.500 objednávek. Řádově můžeme nyní na silnicích potkávat zhruba 2.400 vozů.
Jaká je zatím informovanost zákazníků o této formě prodeje?
Produkt je velice mladý. Poptávka začala v loňském roce, a to po zavedení programu Škoda bez starostí. Postupně evidujeme u našich zákazníků povědomí o tomto produktu a věříme, že se do budoucna stane pevnou součástí naší produktové nabídky.
Jakému typu zákazníků se operativní leasing nejvíce vyplatí?
Domnívám se, že se tato nabídka vyplatí téměř každému zákazníkovi. Nicméně tento inovativní produkt reaguje na potřeby mladších lidí a osob ve středním věku.
Jaký typ zákazníků si nejčastěji pořizuje vůz přes operativní leasing?
Zákaznický kmen je velice pestrý, nabíráme od těch nejmladších (19 let) až po zákazníky v postproduktivním věku, dvěma nejstarším bylo shodně úctyhodných 81 roků. Průměrný věk je kolem 38 let. Největší zájem je v regionech Praha a Střední Čechy. Nicméně pro nás je velmi překvapivé, že i Jižní a Severní Čechy jsou velice úspěšné.
O jaké modely mají zákazníci největší zájem?
Největšímu zájmu se dlouhodobě těší modely Yeti, Rapid a Rapid Spaceback. Za těmito následuje nová Fabia, která se logicky s příchodem třetí generace vozu dostala do nabídky později.
Překvapil vás zájem o Yeti?
Nepřekvapil, Yeti se od svého uvedení na trh těší stabilní oblibě tuzemských zákazníků, a toto tvrzení potvrzuje i od jeho spuštění v nabídce programu Škoda Bez starostí.
Škoda Auto nabízí dvě formy operativního leasingu, základní Start a rozšířený Komplet s kompletním servisem v ceně. Jakou formu zákazníci preferují?
Přibližně 60 % zákazníků volí variantu Komplet, a to z toho důvodu, že nabídka Komplet přesně vystihuje název a podstatu tohoto produktu – zkrátka se o nic nemusíte starat. Veškeré servisní náklady a údržba vozu, a to včetně sady sezónních pneumatik a práce pneuservisu za vás vyřešíme my.
Kvůli mezigenerační výměně z nabídky služby Škoda bez starostí vypadl model Superb. Bude touto formou prodeje nabídnuta jeho třetí generace?
Superb třetí generace se do nabídky Škoda bez starostí dostane. Mohu sdělit, že se tak stane v řádu několika týdnů. Nabízet budeme obě karosářské varianty vozu.
Chystáte rovněž rozšíření nabídky o Citigo?
V letošním roce neplánujeme zahrnout model Citigo do nabídky vozů Škoda bez starostí. Důvod je jasný, z analýzy klientských potřeb vyšlo najevo, že zákazníci mají zájem spíše o větší vozy. To potvrzuje i reálná poptávka a obchody, které jsme zrealizovali.
Co nový Roomster? Mohl by se v nabídce Škoda bez starostí objevit také?
Je hodně brzo nyní mluvit o nástupci modelu Roomsteru. Nicméně pokud budeme mít signál, že naši klienti mají o tento model prostřednictvím programu Škoda bez starostí zájem, nevidím důvod, proč ho do nabídky nezařadit.
Čtenáři Auto.cz se v loňském roku ptali na možnost koupě lépe vybaveného auta. Udělali jste v nabídce z tohoto pohledu nějakou změnu?
Prvotní nabídku vozů v programu Škoda Bez starostí jsme spustili v polovině loňského roku, spousta modelů reflektovala základní výbavové provedení. V závěru loňského roku jsme na základě podnětů od zákazníků nabídku upravili. Dnes nabízíme ve všech modelech výbavový stupeň Ambition, nebo akční verze Fresh s rozsáhlým výčtem nadstandardních výbavových prvků.
V případě služby Škoda bez starostí může klient ujet 40.000 km za dva roky, ostatní značky ale nabízejí i možnost vyššího proběhu. Neuvažujete o rozšíření nabídky i v tomto směru?
Škoda bez starostí je nastavena na 40.000 kilometrů za 24 měsíců. Pokud tuto hodnotu zákazník překročí, zaplatí stanovený poplatek určený smlouvou. Tato varianta nám potvrdila, že produkt je správně nastaven. Smlouva na kratší dobu by už byla zátěží na klienta kvůli výměně vozu. Nicméně i toto téma spolu s kolegy diskutujeme a já osobně si do budoucna dovedu představit, že bychom přišli s řešením pro všechny zájemce, kteří volají po větším kilometrovém nájezdu.
Je v případě zájmu možné zakoupit automobil i s širší výbavou?
V tuto chvíli klient nemá možnost volby výbavy. Nabídka nicméně prochází zhruba dvakrát ročně aktualizací, přičemž se vždy snažíme reagovat na potřeby našich klientů.
Naši čtenáři se před rokem rovněž zajímali o možnost nabídky jiného typu pohonu. Rozšířili jste nabídku v této oblasti?
Nabídku jsme u téměř celé palety rozšířili o automatické převodovky DSG a také o variantu 4x4.
Jak na DSG a pohon všech kol zákazníci zareagovali?
Velice pozitivně, především u modelové řady Octavia a Yeti.
Jaký je výhled do budoucnosti? Může se operativní leasing stát dominantní formou prodeje nových aut?
Tento produkt pravděpodobně nikdy nebude majoritní, bude to jeden z prodejních kanálů. Naše představa je taková, že v následujících letech budeme touto formou ročně prodávat zhruba 2.500 až 3.000 vozů. To je počet vozidel, u kterého jsme si jisti, že jejich následný odprodej bude možný v rámci našeho programu certifikovaných a prověřených zánovních vozů Škoda Plus. Podobných mladých ojetin je totiž na našem trhu stále nedostatek.
Jakým způsobem se nabídka operativního leasingu může do budoucna změnit?
Klienty bude čím dál více zajímat individuální přístup, kdy si navolí automobil a budou ho moci prostřednictvím této formy využívat. K tomu ale může dojít jen tehdy, až se tento typ produktů na našem trhu zcela etabluje.
Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy!
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz