Obava českých majitelů škodovek a VW: Má teď moje auto nižší cenu?

29.09.2015 08:57
České autobazary potvrzují, že se majitelé aut od Volkswagenu, tedy i škodovek, seatů nebo audi, nemusí bát poklesu hodnoty svých vozů spojeného se současným skandálem firmy.
"Případ se týká amerického trhu a amerických norem," uvedl Pavel Foltýn z řetězce autobazarů AutoESA.
Experti ale varují před nesolidními bazary a překupníky, kteří by na strachu lidí mohli vydělávat.
Soudnímu znalci Jaromíru Kudličkovi teď každou chvíli zvoní telefon a lidé se ho ptají, jak je to s tím softwarem v autech, který falšuje emise a potápí Volkswagen. "Nehrozí, že kvůli němu moje auto ztratí na hodnotě?" "Odpovídám, že tahle pseudoaféra nebude mít na jejich auto žádný dopad, natož na jeho cenu," říká Kudlička, který se dlouhodobě specializuje na odhady automobilů pro soudy, státní správu i pro komerční subjekty.
Že se majitelé koncernových aut od Volkswagenu, tedy i škodovek, seatů nebo audi, nemusejí bát náhlého poklesu hodnoty svých vozů, potvrzují i největší české autobazary. Auta dál patří k nejoblíbenějším a v některých bazarech tvoří téměř tři čtvrtiny všech prodaných vozů. "Nedomníváme se, že by kauza měla mít vliv na hodnotu a kvalitu ojetých vozidel koncernu VW. Už jen proto, že se případ týká amerického trhu a norem," uvedl Pavel Foltýn z řetězce autobazarů AutoESA.
 
Průměrná prodejní doba koncernových aut Volkswagenu se podle Dominika Vojtěcha ze společnosti Davo Car drží stabilně do 20 dnů. Dokonce už se objevili i zákazníci, kteří se přímo na auto s "emisním šidítkem" v motoru ptali. Jeden z klientů chtěl právě upravený vůz, bál se, že auto bude víc kouřit, pokud si předchozí majitel nechal software odstranit. "Tvrdil, že jezdí do Německa, a měl strach, že by ho nepustili do nízkoemisních zón v některých městech," popsal Vojtěch.
Tahle obava ale postrádá smysl, upozorňují experti. Unikátní program, který koncern VW nahrával do některých dieselových motorů, podle znalce Kudličky s autem v běžném provozu nic nedělá. Pozná ale, kdy je auto na specializovaném testování – podle toho, že se vůz nehýbe, netočí se volant a neřadí se rychlosti. V takovém případě software přepne motor na vypouštění menších emisí. 
S takto upraveným motorem mohou auta na trhu získat horší pověst, připouští Kudlička. Kvůli tomu se jich pak například v bazarech mohou zákazníci začít trochu bát. A majitel, který se takovou škodovku nebo audi chystá prodat, za ně může dostat méně peněz. "Lidé se o cenu auta bojí, protože tomu problému nerozumí. Počítám ale, že za pár týdnů pochopí, že o nic moc nejde. Pak se všichni uklidní," odhaduje další vývoj Kudlička.
Důvod, proč by teď měla cena vozů s "falešným softwarem" na emise klesat, nevidí ani manažer servisu pražského prodejce VW Auto Jarov Martin Kulhánek. Stejně tak tvrdí, že zájem kupujících bude dál stejný. "Češi milují diesely kvůli nízké spotřebě," vysvětluje. Varuje však před nesolidními bazary a překupníky, kteří by na strachu lidí mohli vydělávat. V obavě z toho, že mají doma "špatné" auto, se mohou někteří řidiči chtít svého dieselu rychle zbavit. "Spekulanti pak budou tlačit prodávajícího do kouta a snižovat cenu, aby pro něj nebyla výhodná. Přitom pak totéž auto prodají za standardní cenu," vysvětlil Kulhánek. 
Aféra s vozy skupiny VW odstartovala minulý týden v USA, kde úřady zjistily, že starší motory řady EA 189 vykazují v běžném provozu mnohonásobně vyšší hodnoty emisí oxidů dusíku než v laboratoři. Koncern pak včera oznámil, že manipulace s emisemi se týkají zhruba 1,2 milionu vozů automobilky Škoda Auto. Firma minulý týden uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz