Kauza Volkswagen a budoucnost dieselů straší zaměstnance dodavatelů

01.10.2015 15:12
Jak se projeví problémy v německé automobilce Volkswagen u dodavatelských firem z Vysočiny? Společnosti Bosch a Jopp Automotive věří, že dopady budou minimální. Zaměstnanci ale jisté obavy mají.
Oči upřené do Německa mají zaměstnanci firem vyrábějících pro automobilový průmysl. Obávají se, že skandál kolem falšování emisních testů u dieselových motorů ve vozech z koncernu Volkswagen by mohl zasáhnout jejich zaměstnavatele. Potažmo přímo pracovní místa.
Tuto obavu před nedávnem ostatně vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu České republiky Jan Mládek.
„Já se spíše bojím ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z České republiky. A je tu minulá zkušenost z krize let 2008 a 2009, kdy se dostal automobilový průmysl do těžkostí z jiných důvodů. Největší problémy měli tehdy dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci vozů,“ zmínil Mládek v posledním vydání televizního pořadu Otázky Václava Moravce.
O to, jak se takzvaná „Volkswagengate“ podepíše na českých dodavatelích, se zajímali už odboráři z jihlavského závodu Bosch Diesel.
 

Odborář: Obavy teď musí mít celý automobilový průmysl

Největší zaměstnavatel na Vysočině, který dává práci více než čtyřem tisícům lidí, je totiž výrobcem vstřikovacího systému common rail, jímž jsou inkriminované motory TDi vybaveny. A Volkswagen je jedním ze zákazníků společnosti Bosch.
Proto se obrátil na vedení závodu, aby zjistil, zda se mají zaměstnanci obávat. „Samozřejmě jsme se zajímali, zda na nás má ta událost vliv. Dozvěděli jsme se, že náplň zakázek je standardní,“ řekl odborář s tím, že Volkswagen je pouze jedním ze zákazníků Bosche a nepatří k těm největším.
Německý koncern, který má centrálu ve Stuttgartu, k celé kauze vydal stručnou tiskovou zprávu a více nehodlá komentovat.
„Pro modely VW zmiňované ve zprávách Bosch dodal vstřikovací systém common rail a také moduly zásobování a dávkování pro ošetření výfukových plynů. Jak je obvyklé v automobilové branži, Bosch dodává tyto díly podle specifikace od zákazníka. Jak jsou tyto díly nastaveny a zapracovány do kompletního systému vozidla, závisí na odpovědnosti každého výrobce automobilů,“ píše se v tomto prohlášení.
 

Instrukce zatím nedorazily

Jopp Automotive Velké Meziříčí požádal město Třebíč o prodej parcely na výstavu nové haly. Jedním ze zmiňovaných důvodů expanze bylo to, že rozjíždí nové projekty právě pro Volkswagen.
„Je to na bázi vývoje a myslím si, že tato kauza naši spolupráci s Volkswagenem nijak neovlivní,“ tvrdí jednatel společnosti Dušan Brym. Podle něj bude mít celá kauza kolem dieselových motorů na automobilový průmysl jenom mizivý dopad. Společnost Jopp Automotive vyrábí mimo jiné i dílce pro naftová vstřikovací zařízení, která dodává do jihlavského Bosche.
Na celou záležitost se samozřejmě ptají i koncoví zákazníci, tedy majitelé dotčených vozů. V Jihlavě je prodejcem volkswagenů firma Auto Vysočina. „Lidé se skutečně vyptávají,“ potvrdil její ředitel Oldřich Bakus.
Podle jeho slov autosalon ještě nedostal od mateřské automobilky zcela jasné instrukce, jak má postupovat. „Zatím vůbec nevíme, zda budeme jednotlivá auta nějak svolávat. Ale Volkswagen určitě všechno vyřeší ke spokojenosti zákazníků,“ ubezpečuje Bakus.
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz