Do Škody přišel nový šéf, přehodnotí rozjeté záměry. První obětí může být nový Roomster

08.11.2015 20:53
Škoda Auto má od začátku listopadu nového šéfa, Bernharda Maiera.
Podle týdeníku Ekonom chystá v rámci úsporných opatření přezkoumání aktuálních investic.
První obětí může být nástupce modelu Roomster.
Mladoboleslavská Škoda má od 1. listopadu nového šéfa. Jmenuje se Bernhard Maier a přišel z Porsche. Jeho úkolem bude provést automobilku složitým obdobím, do něhož se kvůli emisní aféře dieselových motorů dostal celý koncern Volkswagen.
"Čeká nás šetření a bude nutné znovu posoudit mnoho investičních projektů," řekl týdeníku Ekonom Martin Jahn, člen dozorčí rady společnosti Škoda Auto a nejvýše postavený Čech v koncernu Volkswagen, v němž odpovídá za prodej vozů do firemních flotil.
První obětí úsporných opatření může být nástupce modelu Roomster, jehož vývoj byl v létě dokončen. Od tohoto měsíce se již měl Roomster druhé generace prodávat na Slovensku a od roku 2016 také v Česku a na dalších trzích.
Jenže polský závod Volkswagenu, v němž by se Roomster vyráběl, je v současné době vytížen montáží vozů řady VW Caddy. Nový Roomster by navíc byl v podstatě identickým dvojčetem osobní verze Caddy, jen s jiným logem a některými odlišnými detaily. Nový šéf koncernu VW Matthias Müller přitom požaduje, aby v každém modelu bylo více "odvahy, kreativity a podnikavosti". "Důkladně prověříme aktuální portfolio více než 300 modelů, včetně přesného vyčíslení ziskovosti," varuje Müller.
Definitivní rozhodnutí o osudu projektu Roomster má podle neoficiálních informací padnout na přelomu roku. Poptávka po "víceúčelových" osobních vozech kategorie MPV, do které Roomster patřil, však v celé Evropě soustavně klesá, protože tato módní vlna již odezněla. "Škoda se nyní hodlá soustředit hlavně na sportovně-užitková vozidla, neboť tento segment se dynamicky rozvíjí," konstatuje mluvčí automobilky Vít Pelc. K současnému typu Škoda Yeti by tak měly přijít další modely v kategorii SUV, které se rovněž budou vyrábět v Kvasinách; první by se měl představit koncem roku 2016.
Podle někdejšího šéfa Škody Vratislava Kulhánka není nad případnou ztrátou osobního Roomsteru třeba ronit slzy. "Nikdy to nebyl můj šálek čaje," říká. Nicméně z Roomsteru druhé generace měla vycházet také chystaná lehká užitková vozidla, která potřebují hlavně řemeslníci. A taková auta v současné nabídce Škody citelně chybí.
 

Prodej Škody není na pořadu dne

Náhlé odsunutí či zrušení projektu Roomster II vzbuzuje otázku, zda nový šéf nepřichází do Mladé Boleslavi s tajným úkolem, aby značku připravil na prodej jinému investorovi. Volkswagen totiž s jistotou neví, kolik ho bude aféra "dieselgate" v USA stát, a spekuluje se, že v případě nutnosti by mohl některé značky zpeněžit, aby měl na právní spory a pokuty. Při prodeji firmy by přitom bylo výhodné, aby se všechny škodovky vyráběly v závodech Škody.
Podle Martina Jahna však tento scénář nehrozí. "Některé značky ani prodat nejde, protože jsou spolu úzce technologicky svázané. Základní značky Volkswagen, Audi, Škoda a Seat - a dnes v podstatě i Porsche - jsou spolu tak pevně spojeny, že je prostě prodat nejde. To je technicky nemožné," tvrdí Jahn. Rovněž Bentley a Lamborghini jsou podle Jahna s firmami Porsche a Audi natolik propojené, že je oddělit nelze.
"Není to, jako když Ford prodal Volvo, protože tam neexistovaly takové synergie v oblasti vývoje, nákupu a prodeje. My máme například koncernové prodejní organizace. Oddělení některé z hlavních značek by bylo tak komplikované, že tato operace vůbec nepřichází v úvahu. A okrajové značky jsou zase tak malé, že by jejich prodej nebyl řešením. Volkswagen je obří koncern s obratem přes 200 miliard eur, který má určité rezervy a finanční možnosti. Proto si nemyslím, že by byl prodej jednotlivých značek na pořadu dne," zdůrazňuje Jahn s tím, že poptávka po koncernových vozech s benzinovým motorem se zatím v USA vyvíjí pozitivně, takže není nutné malovat čerta na zeď.
"Američané jsou schopni odpouštět. Pokud někdo přizná chybu a omluví se za ni, americký zákazník je schopen se přes tu chybu přenést, dostává-li to, co potřebuje," dodává Jahn.
 

VW se má změnit

Podle Jahnova i Kulhánkova názoru skupina Volkswagen určitě přežije. "Pro 99,9 procenta zaměstnanců skupiny VW to byl velice nepříjemný šok, ze kterého se musí otřepat, ale nakonec lze i takovýto problém vidět jako možnost, jak změnit kulturu řízení a více se věnovat novým trendům. Jsem přesvědčen, že Volkswagen během dvou tří let vyjde z této krize silnější a bude mít opět šanci stát se nejlepším automobilovým výrobcem na světě," říká Jahn, jehož pracovní kontrakt ve vedení skupiny VW byl nedávno prodloužen na další dva roky.
Jinak se ovšem dají čekat značné personální a organizační turbulence. Nový šéf celého Volkswagenu Matthias Müller totiž hledá nové spolupracovníky. Mají být mladší, mezinárodně ostřílení a má mezi nimi být více žen. Z firmy Daimler již přetáhl bývalou ústavní soudkyni Christinu Hohmannovou-Dennhardtovou, jež má pomoct vyřešit právní spory spojené s emisním skandálem u dieselových motorů předchozí generace. Ta nastoupí v příštím roce, ale již počátkem listopadu přišel nový člen představenstva Thomas Sedran - ten dříve pracoval pro General Motors a v koncernu Volkswagen bude mít na starosti strategii.
Skupina by se měla rozdělit na čtyři divize, na něž má být z centra delegována část rozhodovacích pravomocí. Škoda bude v divizi "masových výrobců osobních aut" spolu se značkami VW a Seat. Tento záměr ovšem nové vedení koncernu Volkswagen zdědilo po svých předchůdcích a jeho konečná podoba ještě není jasná.
"Ta načrtnutá vize je dost strašidelná," domnívá se Vratislav Kulhánek, podle jehož názoru by nejlepším řešením bylo jedno představenstvo skupiny, které by bez zbytečných mezičlánků přímo řídilo jednotlivé značky a ty by přitom požívaly značnou autonomii. Komplikace mohou totiž nastat například u motorů a dalších dílů, které sdílí Audi se značkami VW, Škoda a Seat, přičemž podle dosavadních předpokladů by firma Audi měla být v jiném holdingu než zbylé tři značky.
Podle Martina Jahna nová struktura ještě není definitivně ukotvená a není přesně stanovené, jakým způsobem se nakonec bude realizovat. V době, kdy se skupina Volkswagen chtěla věnovat nové organizační struktuře, musela se urychleně začít zabývat problémem s naftovými motory a jejich emisemi. A řešení této svízelné situace má přednost: "Prvořadým úkolem je vyřešení problematiky dieselu," upozorňuje Jahn.
Budoucí změny v organizační struktuře nebudou mít podle jeho mínění na mladoboleslavskou automobilku negativní vliv.
"Škoda disponuje výbornou modelovou paletou, má velice dobře rozplánovány záměry na výrobu nových vozů a zainvestováno v závodě Kvasiny. Rozjíždí se úspěšně v Číně, zápasí s ruským trhem. Má dobře nalinkovanou strategii na několik příštích let," podotýká Jahn.
V tom se shoduje i s novým šéfem Škody. Podle Maierova prohlášení dosáhla firma v minulých letech působivého růstu díky řadě nových modelů, a získala tak vynikající základnu pro další rozvoj. "Chceme pokračovat v úspěšném kurzu a pomocí nových modelů dále posilovat tržní pozici a sílu značky," doplňuje nový předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Jeho handicapem může být, že se Škodou nikdy neměl nic společného; dosud odpovídal za marketing a prodej luxusních vozů Porsche.
"Pohyboval se v úplně jiném segmentu, ale to nemusí být nebezpečné, pokud umí řemeslo," domnívá se Vratislav Kulhánek. Podle jeho názoru nabízí Škoda moderní a úspěšné modely, měla by však uvažovat například o brzkém vstupu na íránský trh, který je velký, začíná se otevírat a české zboží na něm má z historických důvodů výbornou pověst. Větší prodeje škodovek by přitom dnes podpořily celý koncern Volkswagen.
Obdobný názor zastává i Martin Jahn; automobilka by se podle něj měla zamyslet také nad vstupem do Vietnamu či na Kubu. I v případě těchto trhů se dá stavět na síle české značky, jež se zároveň opírá o nejmodernější koncernové technologie. Spojení s Volkswagenem české značce podle Jahnových slov zatím velice pomáhalo, zejména na německém a britském trhu. Škoda si přitom vybudovala samostatnou image, výrazně se emancipovala v oblasti designu, její nové vozy patří z estetického hlediska ke špičce v koncernu a jsou svébytné. "Sdílení motorů, převodovek a podvozků je dnes nutností, tuto strategii používají všichni velcí hráči. Bez této strategie se v dnešním automobilovém světě nedá přežít, ale Škoda ji využívá extrémně chytře," prohlašuje Jahn.
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz