Dieselgate: Změřili jsme emise VW Passat 2.0 TDI EA 189 v běžném provozu. Definitivní konec amerického humbuku!

12.10.2015 14:01
Zjišťovali jsme, zda Volkswagen Passat s motorem 2.0 TDI generace EA 189 vypouští více emisí oxidů dusíku než konkurence. Výsledek měření nás překvapil.
Nadále probíhající kauzu Dieselgate odstartovalo zjištění, že turbodiesely EA 189 vypouštějí v reálném světě vyšší emise oxidů dusíku, než kolik emitují při normovaném měření. Mnozí odborníci naznačují, že Volkswagen není v této aféře sám a že vyšší emise v reálném prostředí vypouští i vozy dalších značek. V exkluzivním testu jsme se to rozhodli zjistit.
Vypouštěné emise oxidů dusíku jsme měřili u ojetého Volkswagenu Passat Variant vyrobeného v roce 2011, pod jehož kapotou pracuje právě turbodiesel generace EA 189, používající podvodný software. V tomto případě se jmenovitě jedná o motor 2.0 TDI s výkonem 103 kW, který splňuje emisní normu Euro 5.
 

Metodika měření

Samotné měření obstarali specialisté ze společnosti IHR Technika, která se dlouhodobě věnuje vývoji a prodeji diagnostických a emisních zařízení. Pracovníci firmy navíc v minulosti změřili vypouštěné emise oxidů dusíku u zhruba 20 aut, a tak zjištěná data mají s čím porovnávat.
Pro účely měření byl využit analyzátor výfukových plynů AVL DiTEST Gas 1000, který zvládne měřit nejen škodliviny měřené při STK (jako oxid uhelnatý, kouřivost), ale také vypouštěné oxidy dusíku. Rozdílem proti oficiálnímu měření dle metodiky NEDC je v tom, že přístroj neměří přesnou hmotnost vypouštěných oxidů dusíku, ale podíl oxidu dusnatého z celkového objemu vypouštěných plynů. Přesto zjištěná data mají vypovídající hodnotu. V motorech vzniká ještě oxid dusičitý, a to v takřka stejném množství jako oxid dusný, a tak se výsledky dají vztáhnout na celé NOX.
Měřené hodnoty 20krát za sekundu zaznamenává přenosný počítač, výsledkem jsou tak opravdu podrobná data. Ta umí ve firmě IHR Technika analyzovat tak, aby byla srozumitelná nejen odborníkům, ale především laikům z řad běžné veřejnosti.
Samotné měření oxidů dusíku probíhalo na trase dlouhé 30,33 kilometru v okolí Kosmonos a Mnichova Hradiště. Ta sice není přesnou obdobou tratě simulované v rámci testovacího cyklu NEDC, její profil nicméně perfektně simuluje jízdu za různých podmínek, protože kombinuje ideální poměr jízdy ve městě, mimo něj i na dálnici. Motor auta pracuje na této trati v různém zatížení, střídají se úseky s jízdou v nízkých otáčkách i na plný plyn. Jízdu ve městě pak simuluje opakované zastavení a opětovné rozjetí. Ve srovnání s měřením NEDC tak testovací okruh specialistů IHR Technika lépe odpovídá jízdě ve skutečném světě.
Zatímco měření v laboratorních podmínkách neovlivňují vnější vlivy, při měření v reálném světě se s různými faktory musí počítat. Automobil se během měření může dostat do kolony nebo se zdrží na semaforu, což výrazně ovlivní celkový výsledek. Z toho důvodu jsme testovací trať objeli dvakrát, abychom okolní vlivy minimalizovali. Navíc jsme k jízdám vyrazili v takové době, aby byl okolní provoz co nejmenší.
Za volant Passatu se posadil zkušební technik Oskar Kišš, který má testovací trať dobře zažitou. I díky tomu zajel dvě prakticky totožné jízdy, jak můžete vyčíst z dat na přiložených grafech. Testovací okruhy objel s průměrnou rychlostí 37 km/h.
 

Výsledky měření

Data zjištěná při měření ukázala, že Passat s motorem 2.0 TDI vypouštěl maximálně 948 miliontin (ppm) NO na celkovém objemu vypouštěných výfukových plynů. Průměrná hodnota pak během jízdy činila 119,3 miliontin oxidu dusnatého. Tato čísla laikovi nic moc neřeknou, proto je názornější naměřené hodnoty porovnat s ostatními automobily.
Přiložené grafy dokazují, že Volkswagen Passat s turbodieselem 2.0 TDI generace EA 189, který celou kauzu Dieselgate odstartoval, nevypouští větší množství oxidů dusíku než konkurence. Průměrná hodnota vypouštěných emisí je plně srovnatelná s dříve testovanými aktuálními vozy, mezi kterými byly DS 5 s motorem 2.0 BlueHDi a Subaru Forester s turbodieselem 2.0d (oba splňující emisní normu Euro 6). Forester dokonce v průměru vypouštěl více oxidů dusíku než Passat – 201 miliontin NO na celkový objem plynů. U DS 5 bylo vypouštěné množství shodné jako u Passatu.
Ještě větším šokem však byl fakt, že Passat dosáhl na obdobné hodnoty jako Škoda Octavia druhé generace s 1.9 TDI, která splňuje jen Euro 4. Letitá Octavia v testu v průměru vypouštěla 123 miliontin NO.
„Volkswagen je na průměrnou hodnotu oxidů dusíku v silničním testu srovnatelný s motory jak Euro 6, tak motorem Euro 4 staré Octavie,“ komentuje výsledky měření jednatel společnosti IHR Technika Libor Fleischhans. To je paradox – sice jsme neměřili stejná data jako v NEDC, přesto bychom očekávali, že u modernějších vznětových agregátů splňujících Euro 6 budou zjištěny výrazně nižší hodnoty než u starších jednotek. Rozdíl vypouštěného množství NO mezi motory Euro 6 a Euro 5 měl s ohledem na emisní normy činit výrazných 68 %!
Na obranu moderních motoru je nutné přiznat, že některé aktuální vozy testované IHR Technika emitovaly méně oxidu dusnatého než Passat (např. BMW 216d a Peugeot 308 s 1.6 BlueHDi). Rozdíl ale přesto nebyl tak výrazný, jak by naznačovaly hodnoty povolené emisními normami.
Fleischhans poukazuje na fakt, že emisní limity jsou v Evropské unii snižovány jen na papíře, v rámci laboratorního testování, a ne v reálném provozu. V některých případech dokonce vozy s modernějším turbodieselem splňujícím emisní normu Euro 6 vypouštějí větší množství oxidů dusíku než modely se starším motorem. Příkladem je aktuální Subaru Forester s motorem 2.0d, které při provedeném měření firmou IHR Technika vykázal v reálném prostředí vyšší množství NO než dvojková Octavia splňující jen normu Euro 4.
Řešení je podle Fleischhanse nasnadě. Tento specialista na diagnostiku emisí a dlouholetý kritik způsobu měření emisí říká, že provádění legislativou předepisovaných testů by chtělo zpřísnit tak, aby se limity emisí nedaly šikovně obcházet jako dosud. Při normovaném měření NEDC je dokonce povoleno použití odlišné geometrie než u sériového auta nebo obutí přehuštěných pneumatik.
 

Co výsledky znamenají?

Hned po vypuknutí kauzy Dieselgate se vyrojily názory, že Volkswagen rozhodně není jedinou automobilkou používající software, který umí rozpoznat měření na emise. V odborných kruzích jsou dokonce systémy schopné rozpoznat měsíc cyklus veřejným tajemstvím. Měření Volkswagenu Passat s 2.0 TDI dokázalo, že tento automobil v reálném světě vypouští srovnatelné množství NO než dříve otestované vozy. To naznačuje, že i další výrobci používají různé triky na rozpoznání měření emisí.
Exkluzivní test ale hlavně dokázal nesmyslnost současného měřícího cyklu NEDC. Zatímco na papíře a při laboratorním měření nová auta vypouštějí minimum oxidů dusíku, v reálném prostředí jsou na tom stejně (nebo dokonce hůře) než vozy staršího data výroby. Je logické, že se výrobci přizpůsobili normám a navrhují svá auta tak, aby je splnila. Proto moderní vozy dostaly stop-start systémy nebo menší katalyzátory, které jsou při oficiálním měření emisí výhodou, v reálném světě ale nedávají smysl.
Je tak paradox, že přísnější emisní normy sice chtějí snížit zatěžování životního prostředí, ve skutečnosti ale nemají na kvalitu ovzduší vliv. Proto nezbývá než souhlasit s názory, které chtějí emisní normy upravit tak, aby více odpovídaly silničnímu provozu ve skutečném světě. Zvažovaný nový cyklus WLTP by proto mohl být krokem správným směrem.
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz