Audi R8 a Lamborghini Huracán se mohou dočkat pětiválce
26.05.2015 09:44
Štítky:
audi | r8 | lamborghini | huracán | pětiválce | motory | porsche | osmiválce | čtyřválce | kupé | německý | italský | supersport | tt | clubsport | gti | worthersee | zákony | objemy | motorů | motory | v číně | zážehový | tfsi | turbodmychadlo | elektřina | šestiválec | plug-in
Ve své aktuální podobě jsou Audi R8 a Lamborghini Huracán poháněna výhradně motory s deseti válci, ale v blízké budoucnosti může dojít k redukci na poloviční počet.
Audi ani Lamborghini přitom nebudou postupovat podobnou cestou jako Porsche v osmdesátých letech, kdy polovina z osmiválce modelu 928 posloužila za základ čtyřválce pro kupé 944.
Německý i italský supersport totiž mohou dostat motor odvozený z pohonné jednotky konceptu Audi TT Clubsport představené v polovině letošního června na srazu GTI u rakouského jezera Wörthersee.
Za touto myšlenkou mimořádně nestojí evropské nebo severoamerické regulace emisí škodlivých výfukových plynů, ale čínské daňové zákony. Právě jeden z největších trhů totiž daňově znevýhodňuje vozy s většími objemy motorů.
V Číně totiž musí zájemce o automobil s motorem o objemu nad dva litry počítat s dodatečnou devítiprocentní daní a to sazba postupně roste až na 40 % za motory o objemu 4,0 l a více.
To se samozřejmě nepříjemně odráží i v prodejních výsledcích supersportovních vozů s velkoobjemovými motory. Do jisté míry se i tato skutečnost podepsala pod vyškrtnutím osmiválce z nabídky Audi R8, protože pokud už někdo má finance na tento model včetně nepříjemné daně, tak si samozřejmě raději dopřeje vrcholnou verzi.
V rozhovoru pro Car and Driver se k tomuto problému vyjádřil prezident a generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann, který potvrdil, že čínské daňové zákony stěžují život výrobcům a prodejcům supersportovních vozů. Šéf vývojářů Audi Ulrich Hackenberg pak naznačil, že R8 i Huracán může ke zvýšení prodejních čísel v Číně pomoci menší přeplňovaný motor.
Audi jej přitom nemusí vyvíjet úplně od nuly, protože více než dostatečně výkonnou pohonnou jednotku předvedlo v již zmiňovaném konceptu TT Clubsport. To má ve své přídi uložen zážehový pětiválec TFSI o objemu 2,48 l s dvojitým přeplňováním, kdy je jedno turbodmychadlo poháněno klasicky výfukovými plyny, zatímco druhé roztáčí elektřina.
Audi TT Clubsport se díky své pohonné jednotce pyšní výkonem 441 kW (600 k) a točivým momentem 650 N.m. Tyto hodnoty míří ke kolům prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky. Kupé o hmotnosti 1396 kg umí vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,6 s a jeho maximální rychlost je údajně 310 km/h.
Pro supersport tato pohonná jednotka disponuje více než dostatečnými hodnotami a v případě jejího použití pro R8 a Huracán by nejspíš došlo na snížení výkonu, aby nebyl pětiválec příliš blízko aktuálním desetiválcům.
Jestli se přeplňovaného pětiválce před zadními koly supersportů značek Audi a Lamborghini skutečně dočkáme ukáže jen čas, ale minimálně R8 je prakticky od uvedení první generace terčem nejrůznějších spekulací ohledně motorů a nedávno byl například zmiňován vidlicový šestiválec, plug-in hybrid i turbodiesely.
Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy!
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz