Audi A8 čtvrté generace bude umět řídit samo

24.10.2014 17:13
Nemusí se nám to líbit, ale osobní vozy s plně autonomním řízením jsou za dveřmi. Nejdříve ty luxusní, jako například Audi A8.
Elektronika v luxusních limuzínách dospěla daleko. Ne každý má na Mercedes-Benz S v plné výbavě včetně všech jízdních asistentů, ale pokud se dostanete za jeho volant na dálnici, zjistíte, že už jej prakticky nemusíte ani držet. Není to sporťák, ale obývák na kolečkách, který slouží k rychlému překonávání dlouhých vzdáleností, takže proč ne? Úhlavní konkurent z bavorského Ingolstadtu chce však zajít ještě dál. Čtvrtá generace Audi A8 s kódem D5 nabídne klientům plně autonomní řízení.
19. října jej výrobce otestoval v prototypu RS7. Dokonce i na závodním okruhu Hockenheimring, který ostrý sportback v plné délce trati zajel těsně nad dvě minuty. Sám, nikdo v něm neseděl. Ovšem za ideálních povětrnostních podmínek. To už je závodní rychlost. Ale pochopitelně tam nebyl žádný další provoz. Podle šéfa produktové a technické komunikace Audi Stefana Mosera musí „autopilot“ fungovat všude, nejen na uzavřeném okruhu. A za každého počasí včetně tuhých zim. Systém použitý v nové A8 bude ještě lepší, vývoj jde stále kupředu. Dostane kromě již používaného GPS také pokročilejší 3D kamery, lasery a snímače a zároveň i druhou záložní řídicí jednotku, kdyby první odešla... Moser v rozhovoru pro australský server Motoring tak trochu vtipkoval: „Bude vždy lepší než lidské bytosti. Nic ho nerozptýlí, ani telefonování, ani hezké holky.“ Dodal však také důležitou věc: „Kamery nejsou všemocné. S lasery uvidíte i v mlze.“ První zvěsti se objevily už letos v lednu, teď je tedy máme potvrzené. Zatím ale chybí příslušná legislativa, například v Německu, kde je povoleno autonomní řízení zatím jen po dobu deseti sekund. Software bez chyb rovněž ještě nikdo nevymyslel.
Příští generace A8 se představí v závěru roku 2016, možní že to stihne ještě do Paříže. Tvary budoucích vozů Audi budou dynamičtější a ostřejší, což nasvědčují i počítačové retuše jak z tištěných, tak online médií. Nastíní je ještě větší koncept A9, který uvidíme již letos v listopadu v Los Angeles. A8 D5 si tedy budou ti movití z nás moci koupit někdy začátkem roku 2017. Je zřejmé, že tato vychytávka bude v nabídce příplatků, ale i tak... Nemá být však příliš drahá. Audi chce vyrvat světové prvenství v tomto ohledu všem konkurentům. Zatím se počítalo spíše s rokem 2020, alespoň u levnějších a menších aut.
Čtvrtá A8 dostane platformu z hliníku, vysokopevnostní oceli a kompozitů. Zatím se ví o osmistupňových samočinných převodovkách, nebude chybět ani pohon všech kol. Čtyřlitrový zážehový vidlicový osmiválec nabídne 343 kW, šestilitr W12 pak 421 kW. Trojice turbodieselů bude dávat v rozmezí od 203 do 372 kW. Downsizing se tedy tak úplně nekoná, prioritou je snížení hmotnosti. Vzduchové odpružení bude plavnější, trakci v zatáčkách napomůže torque vectoring.
My řídíme pochopitelně rádi, ale v luxusní třídě se „autopilot“ opravdu může hodit. Po několikasetkilometrové cestě vystoupíte z vozu pěkně odpočatí s neunavenýma očima a namasírovanými zády (ano, to už umějí tahle auta dávno). Nebo případně v minivozech do města. Už žádné zácpy! Vy nechcete, aby byly systémy včetně komunikace mezi dopravními prostředky a infrastrukturou tak vyspělé, že pojem „dopravní nehoda“ zcela vymizí? Snaží se o to skoro všichni včetně švédského Volva. Autopilotům v našich čtyřkolových miláčcích, které s těmito představami úzce souvisí, se prostě nevyhneme. Ale elektronika zatím není úplně všemocná, nástup těchto vozidel nadělá vrásky pojišťovnám, pokud přece jen k havárii dojde... Kdo bude zodpovědný?
 

Řešíte pojištění auta? Nabízím rychlé sjednání i na dálku. Zajistím maximální bonusy s využitím nejvyšší obchodní slevy! 
Stačí napsat do zprávy nebo zavolat. O zbytek se postarám.
https://www.facebook.com/finpa.cz

www.finpa.cz